PALVELUSOPIMUS (Versio 2.2)
§ 1 Sopijapuolet ja Sopimuksen Syntyminen
a) Palveluntarjoaja: Terveyspääoma Oy (Y-tunnus: 3531520-5), osoite: Kalasatamankatu 17 A 33, 00580 Helsinki, jäljempänä “Palveluntarjoaja”.
b) Asiakas: Henkilö, jonka tiedot (nimi, tunniste, yhteystiedot) kirjataan tämän sopimuksen hyväksynnän yhteydessä, jäljempänä “Asiakas”.
c) Sopimuksen Syntyminen: Tämä sopimus syntyy, kun Asiakas:
* osallistuu § 4 c) mukaiseen Referenssimittaukseen,
* tekee Vakuustalletuksen,
* hyväksyy tämän sopimuksen ehdot, ja
* antaa § 10 a) mukaisen suostumuksen terveystietojensa käsittelyyn.
§ 2 Palvelun Tarkoitus ja Kuvaus
a) Palvelun tarkoituksena on tarjota Asiakkaalle kannustin edistää terveyttään pitkäjänteisesti itse asettamansa rahallisen pakotteen avulla.
b) Kannustinjärjestelmä perustuu Asiakkaan viikoittain toimittamiin tai Palveluntarjoajan mittaamiin mittaustietoihin (paino, rasvaprosentti, vyötärönympärys, leposyke).
c) Asiakas asettaa Vakuuden Palveluntarjoajan hallinnoitavaksi. Vakuuden arvoa muutetaan Referenssimittausten välisen Arviointijakson päättyessä kerättyihin mittaustietoihin perustuvan laskennan mukaisesti.
d) Vakuuden nostaminen edellyttää § 7 c) mukaisen Kotiutusilmoituksen tekemistä 90–120 päivää ennen Referenssimittausta.
e) Palveluntarjoaja perii kymmenen (10) euron maksun referenssimittauksista.
§ 3 Palveluun Liittyvät Taloudelliset Riskit
a) Asiakkaan tulee ymmärtää ja hyväksyä, että tähän Palveluun liittyy taloudellinen riski. Vaikka Palvelun tarkoituksena on kannustaa terveyden edistämiseen, Asiakkaan Vakuuden arvo voi laskea, mukaan lukien mahdollisuus menettää koko Vakuutensa.
b) Vakuuden arvon lasku voi johtua monista tekijöistä, mukaan lukien, mutta ei rajoittuen, Asiakkaan terveysmittareiden (paino, rasvaprosentti, vyötärönympärys, leposyke) luontaisesta vaihtelusta (varianssista), vaikeuksista saavuttaa tai ylläpitää asetettuja tavoitteita, elämäntilanteen muutoksista tai muista ennakoimattomista syistä, jotka vaikuttavat mittaustuloksiin.
c) Palveluntarjoaja ei takaa Vakuuden säilymistä tai kasvua. Asiakas osallistuu Palveluun omalla vastuullaan ja tiedostaen siihen liittyvät taloudelliset riskit.
§ 4 Asiakkaan Velvollisuudet
a) Noudattaa sopimusta.
b) Toimittaa mittaustiedot (paino, kotivaa’an rasvaprosentti, vyötärönympärys, leposyke) Palveluntarjoajalle viikoittain terveyspääoma.fi webbisivun kautta, ellei kyseisellä viikolla suoriteta § 4 c) mukaista Referenssimittausta. Kotona suoritettavat painon, kotivaa’an rasvaprosentin ja vyötärönympäryksen mittaukset on suoritettava samalla mittauskerralla. Leposykkeen mittaustapa on vapaa, ja se voi olla esimerkiksi aktiivisuusrannekkeen avulla mitattu yöllinen leposyke. Vyötärönympärys mitataan navan korkeudelta, uloshengityksen lopussa, vatsa rentona, kiristämättä nauhaa. Asiakas voi toimittaa viikon aikana useita mittauksia kultakin mittarilta. Asiakkaan on toimitettava itse mittaamansa tiedot viimeistään kyseisen kalenteriviikon sunnuntaina klo 23.59 Suomen aikaa. Tämän määräajan jälkeen saapuneita Asiakkaan itse toimittamia tietoja ei huomioida kyseisen viikon arvioinnissa. Asiakas vastaa kotimittaustensa johdonmukaisuudesta ja oikeellisuudesta.
c) Osallistua Referenssimittauksiin: Palvelun luotettavuuden vuoksi Asiakkaan tulee osallistua Referenssimittauksiin Töölön Kisahallilla omalla kustannuksellaan. Näiden mittausten tulokset käsitellään osana kyseisen viikon mittaustietoja. Referenssimittauksessa Palveluntarjoaja mittaa Asiakkaan pituuden, leposykkeen, painon, vyötärönympäryksen ja rasvaprosentin käyttäen Palveluntarjoajan laitteita ja menetelmiä. Lisäksi Asiakkaan rasvaprosentti mitataan hänen omalla kotivaa’allaan (jonka Asiakas tuo mukanaan). Näiden mittausten perusteella määritetään Asiakkaan kotivaa’an ja referenssilaitteen välinen rasvaprosentin lukemaero (offset).
d) Asiakas vastaa käyttämiensä mittausvälineiden toimivuudesta ja mittaustietojen oikeellisuudesta sekä niiden toimittamisesta ajallaan Palveluntarjoajalle (ellei kyseessä ole Referenssimittausviikko). Jos Asiakas vaihtaa kotivaakansa, hänen on ilmoitettava siitä Palveluntarjoajalle välittömästi ja sovittava § 4 c) mukaisen Referenssimittauksen suorittamisesta omalla kustannuksellaan.
§ 5 Indikaattoreiden Laskenta
a) Viikkotason tiedot: Jos Asiakas toimittaa useita arvoja yhdelle mittarille saman viikon aikana, kyseisen viikon arvona käytetään näiden arvojen keskiarvoa.
b) Indikaattorit: Palveluntarjoaja laskee viikkotason tiedoista (§ 4 b ja § 4 c) indikaattorit RHR (leposyke), WHtR (vyötärö-pituus-suhde) ja FFMI (rasvaton massa -indeksi).
c) Korjaukset: FFMI-indikaattorin laskennassa käytetään Asiakkaan § 4 c) mukaisissa Referenssimittauksissa määritettyä tai varmennettua kotivaa’an rasvaprosentin korjauseroa (offset). Naisten arvoihin sovelletaan laskennassa seuraavat sukupuolikohtaiset korjaukset: FFMI +3,8 kg/m², RHR -3,5 bpm.
§ 6 Vakuuden Arvon Muutos ja Laskentaperusteet
a) Arviointijakso: Referenssimittausten välinen aika muodostaa Arviointijakson.
b) Kokonaiskertoimen laskenta: Arviointijakson päättyessä lasketaan Kokonaiskerroin, joka määritetään seuraavasti:
i) Indikaattorikohtaisen kertoimen laskenta (tehdään erikseen RHR, FFMI ja WHtR -indikaattoreille):
A. Muutos: Lasketaan indikaattorin viikoittainen trendi (lineaarinen regressio) koko Arviointijakson ajalta kerätyistä, § 5 mukaisesti lasketuista viikoittaisista indikaattoriarvoista.
B. Tavoite: Lasketaan tavoitearvo (0–1), joka kuvaa, mihin näiden viikoittaisten indikaattoriarvojen keskiarvo sijoittuu “hyvän” ja “huonon” tason välillä.
C. Vertailuarvo: Normalisoidaan kohta A) jakamalla se indikaattorin “Muutos”-viitearvolla (määritelty § 6 d:ssä) ja vähennetään tästä kohta B).
D. Kerroin: Edellä laskettu vertailuarvo jaetaan 50:llä ja tuloksesta otetaan eksponenttifunktio.
ii) Kertoimien yhdistäminen ja rajaus: Kerrotaan keskenään kaikkien kolmen indikaattorin kohdassa i) lasketut kertoimet. Tämä kerroin on viikoittainen kerroin, jonka kasvu on rajattu enintään 1 %:iin viikossa, ja se kumuloituu koko Arviointijakson ajan.
iii) Sanktioiden soveltaminen: Jos Arviointijakson aikana on puuttuvia datapisteitä (indikaattoria ei voida laskea viikolta), kohdassa ii) määritettyä kerrointa pienennetään 0,5 %:lla kumulatiivisesti kutakin puuttuvaa datapistettä kohden.
c) Vakuuden Lopullinen Arvo: Arviointijakson alussa ollut Asiakkaan Vakuus kerrotaan kohdassa b) lasketulla lopullisella Kokonaiskertoimella. Tulos on Vakuuden uusi arvo Arviointijakson päätyttyä.
d) Parametrit:
RHR: huono 70.0 bpm, hyvä 57.0 bpm, muutos -0.16 bpm/viikko
FFMI: huono 19.335 kg/m², hyvä 21.055 kg/m², muutos +0.015 kg/m²/viikko
WHtR: huono 0.632, hyvä 0.500, muutos -0.000554667/viikko
e) Laskennan Yksityiskohtainen Määritelmä: Laskennan yksityiskohtainen logiikka on määritelty erillisessä dokumentissa, jonka SHA-256-tunniste on 973b20b1a0fbc1ac2a75dfe95f27e7cc43a2f970e37093ad1e378036499b7aa7 ja joka on saatavilla osoitteessa https://www.terveyspaaoma.fi/palvelun-kuvaus/referenssi-algoritmi. Mikäli tämän sopimustekstin ja kooditiedoston välillä on ristiriita, kooditiedoston logiikka on ensisijainen.
§ 7 Vakuuden Nostaminen, Seuraamukset ja Palvelun Päättyminen
a) Vakuuden korottaminen: Asiakas voi korottaa Vakuuttaan tekemällä lisätalletuksen referenssimittauksen yhteydessä.
b) Vakuuden riittämättömyys ja sopimuksen päättyminen: Jos Asiakkaan Vakuus laskee alle yhden (1) euron, tämä sopimus päättyy välittömästi.
c) Vakuuden Nostaminen:
i) Kotiutusilmoitus: Asiakas voi ilmoittaa aikeestaan nostaa Vakuutta tekemällä kirjallisen Kotiutusilmoituksen Palveluntarjoajalle. Uusi Kotiutusilmoitus korvaa ja mitätöi aina aiemmin tehdyn, voimassa olevan ilmoituksen.
ii) Noston Edellytykset: Vakuuden nostaminen Referenssimittauksen yhteydessä on mahdollista, mikäli Asiakas on tehnyt § 7 c) i) mukaisen Kotiutusilmoituksen vähintään yhdeksänkymmentä (90) ja enintään satakaksikymmentä (120) päivää ennen kyseistä Referenssimittausta.
iii) Noston Toteuttaminen ja Maksu: Nosto suoritetaan Referenssimittauksen yhteydessä, jossa Asiakas ilmoittaa Palveluntarjoajalle nostettavan summan. Nostettava summa maksetaan Asiakkaalle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa Referenssimittauksesta.
d) Poikkeukset: Asiakas voi painavasta syystä (esimerkiksi lääkärintodistuksella osoitettu, yli kaksi kuukautta kestävä sairausloma) hakea Palveluntarjoajalta kirjallisesti vapautusta § 7 c) ii) mukaisesta aikarajoituksesta tai § 4 c) mukaisesta Referenssimittauksesta. Palveluntarjoaja tekee päätöksen hakemuksen perusteella oman harkintansa mukaan.
§ 8 Palveluntarjoajan Rooli ja Vastuu
a) Terveys ja Tulokset: Palveluntarjoaja ei vastaa Asiakkaan terveydentilasta tai tuloksista. Palvelu ei korvaa lääketieteellistä neuvontaa.
b) Vastuunrajoitus: Palveluntarjoajan vastuu Asiakasta kohtaan rajoittuu kaikissa tilanteissa Asiakkaan Vakuuden sen hetkiseen euromääräiseen arvoon.
c) Laskentaperusteiden Hallinnointi: Palveluntarjoaja vastaa § 5 ja § 6 määriteltyjen laskentaperusteiden hallinnoinnista ja päivityksestä.
d) Järjestelmän Raportointi: Palveluntarjoaja julkaisee ajoittain anonyymin koosteen kannustinjärjestelmän taloudellisesta toiminnasta.
e) Viikoittaisten Tulosten Ilmoittaminen: Palveluntarjoaja ilmoittaa Asiakkaalle edellisen viikon mittaustietoihin perustuvan viikkoarvion ja Arviointijakson päättyessä § 6 mukaisen lopullisen laskelman tulokset ja siitä aiheutuvan muutoksen Vakuuteen sähköpostitse.
§ 9 Sopimuksen Muuttaminen ja Asiakkaan Oikeudet Muutostilanteessa
a) Palveluntarjoaja voi muuttaa tämän sopimuksen ehtoja ilmoittamalla muutoksista Asiakkaalle sähköisesti vähintään kolmekymmentä (30) päivää ennen niiden voimaantuloa.
b) Jos Asiakas ei hyväksy muutoksia, hänellä on oikeus irtisanoa sopimus. Irtisanominen tapahtuu käynnistämällä koko Vakuuden nosto § 7 c) mukaisesti kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa muutoksia koskevasta ilmoituksesta.
c) Irtisanomistapauksessa nostoprosessiin sovelletaan niitä sopimusehtoja, jotka olivat voimassa irtisanomishetkellä.
d) Mikäli Asiakas ei irtisano sopimusta määräajassa tai hänen aloittamansa nostoprosessi peruuntuu, muutetut ehdot tulevat voimaan ja sitovat Asiakasta. Voimaantuloajankohta on joko a)-kohdassa ilmoitettu päivä tai, nostoprosessin peruuntuessa, välittömästi peruuntumisen jälkeen.
§ 10 Tietosuoja, Sovellettava Laki ja Riitojen Ratkaisu
a) Tietosuoja: Palveluntarjoaja käsittelee Asiakkaan henkilö- ja terveystietoja (ml. § 4 c) mukaiset Referenssimittaustiedot ja § 4 b):n mukaisesti toimitetut tiedot) tietosuojaselosteen mukaisesti palvelun tuottamiseksi. Käsittely perustuu tämän sopimuksen hyväksymisen yhteydessä annettuun Asiakkaan suostumukseen. Tietosuojaseloste: https://www.terveyspaaoma.fi/palvelun-kuvaus/tietosuojaseloste.
b) Sovellettava laki: Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.
c) Riitojen ratkaisu: Tästä sopimuksesta aiheutuvat erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan sopijapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli neuvottelut eivät johda tulokseen, riidat ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa.